EDITORIAL: Noile planuri cadru din educație între teorie și implementare

4 februarie 2025

Publicitate

Într-un final, de câteva zile, au apărut planurile cadru pentru licee. Și deja unii s-au ofticat. Sunt în dezbatere publică și dacă totul merge bine se aplică din 2026. În teorie, planurile cadru pentru licee sunt bine gîndite. Se mizează pe trei componente principale: materiile fiind împărțite în cele de trunchi comun, curriculum de specialitate și curriculum la decizia elevului din oferta școlii. Astfel se crează premizele că liceul devine o formă de educație care pregătește elevii pentru viață, nu doar un cumul de materii. În teorie.

În realitate și acum există distribuția materiilor pe aceleași principii. Faptul că dispare latina de la liceu nu e o tragedie națională, decât pentru profesorii care o predau și pierd niște ore de la normă. Cum nu e nicio tragedie națională că de la trunchiul comun din clasa a XI-a zboară multe materii, fiind înlocuite cu cele de profil. Din nou, tragedia este la profesorii care pierd la normă.

Dar am să mă opresc pe a treia componentă, care, teoretic, există și acum: așa zisele materii/ore opționale. Acum sunt la dispoziția școlii, pentru că elevul nu are nimic de decis. A, că în lege scrie că sunt la alegerea elevului din oferta școlii, este o mare minciună. Această a treia secțiune este folosită de profesori și directori să își întregească unii normele. Indiferent dacă orele respective sunt sau nu în interesul elevilor.

Și am să dau exemple concrete din liceele județului Sibiu, fără a da nume, pentru a nu afecta elevii. Există o formă de corupție putem spune în multe licee. Unii profesori, mai apropiați de conducerea liceului/colegiului primesc ore suplimentare pentru a-și face norma și a nu mai căuta restul de normă prin alte școli. Stabilirea acestei oferte educaționale este la cheremul directorilor și, adesea, nu ține cont de interesul elevului și profilului acestuia.

Cum altfel se explică situația în care la un profil de filologie, orele de mate, fizică, chimie etc (de profil real) sunt egale sau depășesc cele de uman? Nu din trunchi comun, ci prin cele la dispoziția școlii, pardon elevului. Situația există și invers. Și, culmea, există o legătură directă între materia predată la bază de director și aceste aberații. Bineînțeles că cei de la Inspectoratul Școlar habar nu au sau închid ochii și se fac că nu văd. Se spune de ani buni că Inspectoratele județene trebuie desființate, pentru că nu își au sensul. Din nou, în teorie, dar nimeni nu aplică.

Revenind la planul cadru pentru licee acesta sună bine pe hârtie, fiind mai centrat pe nevoia elevului de educație în funcție de profil. Degeaba predai istorie sau greografie celui de la profil tehnologic în clasele terminale. Mai bine predă materii care îl vor ajuta în meseria ce o va face.

Știu că profesorii de istorie, geografie și alte materii afectate vor sări ca arși. Nu pentru că au ei un patriotism exagerat, nici pentru că țin la materia lor ca la o amantă, ci pentru că riscă să nu își mai facă norma la un liceu și vor trebui să caute norme în alte părți. Iar concurența pe unii îi va scoate din sistem, ori vor rămâne cu norme parțiale. Deci, totul se rezumă la bani, nu la educație.

Mai avem nevoie și de manuale la liceu, pentru că elevii învață din unele vechi de 20 de ani. Minim, la unele materii manualele au încă poza lui Ceaușescu pe prima pagină. Jenant. Mai avem nevoie și de o realocare a materiei în programa școlară, astfel încât să nu mai văd elevi că fac în clasa a VII-a matematică pe care elevi din țări dezvoltate o fac la colegiu…

Nu am înțeles niciodată nevoia României ca stat să țină un sistem educațional pentru elite impus maselor. Când sociologia și datele statistice ne arată clar că masele au un anumit nivel de inteligență. Ori faptul că tu, stat, impui materii pentru elite intelectuale maselor nu ajută cu nimic. În loc să avem mase de tineri pregătiți decent pentru viață, avem un procent infim de elite și pleavă, adică elevi distruși de un sistem educațional neadaptat.

Așa că, aceste planuri cadru pentru liceu sunt o picătură, tardivă și insuficientă. Și tare mi-e teamă că vor aplicate după voința directorilor și profesorilor acoliți din liceele patriei. Iar alegerea elevului va rămâne, ca și până acum, pe hârtie, în teorie. Că doar directorii știu mai bine ce îi trebuie elevului: ore multe din materii care nu îl interesează, dar care fac norma și salariul mare unor profesori.

Publicitate

Source link

Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.
Certificări
Datele cu caracter personal sunt protejate și în siguranță.
ISO/IEC 27001:2018
Sistem de management al securității informației
ISO/IEC 27701:2021
Sistem de management al confidențialității informațiilor
Contact
Ne puteți contacta oricând pentru detalii.
Rețele sociale
Ne puteți găsi și pe rețelele sociale.